Anda Bertanya Ustaz Azhar Idrus Menjawab, Taharah, Part 1

Taharah terbahagi kepada dua bahagian. Bersuci dari hadas yang khusus dan bersuci dari kotoran yang melibatkan pakaian,tempat dan badan. Jika bersuci dari hadas,maka tidak boleh lari dari dua unsur iaitu tanah dan air.  Perbahasan ini dimulakan dengan jenis air…
Air terbahagi kepada 3 jenis iaitu air yang suci lagi menyucikan(mutlak),air suci tetapi tidak menyucikan(mustakmal) dan air yang bernajis(mutanajis).
Air mutlak adalah air yang terpancar dari bumi atau air yang turun dari langit.
Air mustakmal ialah air yang boleh diminum dan digunakan untuk memasak tetapi tidak sah sekiranya digunakan untuk mengangkat hadas (bersuci) dan membuang najis,kecuali ulama Hanafiyah mengatakan air ini sah digunakan untuk membuang najis.
Maksud pada air mustakmal di atas adalah air yang telah bercampur dengannya benda yang suci seperti teh atau susu. Juga termasuk air ini adalah air yang telah digunakan untuk mengngkat hadas.
Air mutanajis adalah air dalam jumlah sedikit yang telah bercampur dengan najis. Sedangkan jika airnya banyak tetapi air tersebut telah mengubah 1 dari 3 sifat air iaitu rasa,bau dan warnanya,maka air tersebut tetap hukumnya bernajis.

Anda Bertanya Ustaz Azhar Idrus Menjawab, Taharah. Tekan mana-mana yang dibawah untuk lihat soalan dan jawapan yang ada.




















3 comments:

Terima Kasih Atas Budi Anda Semua.
Kalau Nak Komen,
Komenlah lagi tanpa rasa segan-silu.